مشروع إنتاج السماد العضوي:


24 Dec
24Dec

 مشروع إنتاج السماد العضوي:



السلام عليكم.


انا عندي فكرة مشروع،  لكنها تبي راس مال و ممكن تطرحوها في الصفحة كمشروع و بإذن الله ناجح.


الفكرة 
هي مصنع سماد عضوي (الكومبوست)، هدا سماد ينتج من المخلفات الحيوانية و النباتية مع التراب و اوراق و اغصان الشجر(الحطب الرقيق) و ممكن اضافة بعض المواد زي الجير او الحديد.


المشروع ما يبيش الا سيارة تجمع المخلفات من مزارع او اسواق و مطاعم انت متفق معاها.




 موقع العمل :  ويكون فيه الخلاطات و الخزانات و فرن للحرق و ماكينة تعبئة، و العمالة مش واجدة لانها صناعة سهلة.


في البداية تاخد المكونات و تخلطها مع التراب الاحمر، و تكون في خزانات تتقلب كل اسبوع او 10 ايام عشان البكتيريا تبدا تاكل المخلفات العضوية و تتكاثر لانتاج النيتروجين و المركبات التانية في السماد.


بعد فترة من الوقت تتاخذ عينات لقياس معدلات المواد و تتعدل بواسطة بعض الاضافات زي الجير او الحديد او حتا مركبات عضوية، و تتكمل العملية و بعد فترة من 9 شهور إلى سنة (من البداية للنهاية).


التعبئة :  يتكيس السماد بعد التاكد من اتمام عملية التحلل و يكون جاهز للبيع. و ممكن تستعمل أفران او سخانات لتسريع عملية التاكل و التحلل و رفع الجودة لو الوقت ضيق.

السماد هدا ممتاز في الزراعة و يستخدم بكثرة خصوصا في المشاريع الزراعية الي تتطلب ان الرائحة ما تكونش مؤثرة(زي ملاعب الكورة المعشبة بالعشب الطبيعي) او المحاصيل الحساسة و الي ينخاف من استعمال اليوريا معاها.




السماد اكبر اسواقه في اوروبا و الصين و امريكا الجنوبية، يعني البيع حيكون خارج ليبيا كذلك و بالعملة الصعبة و الفكرة حتى داخل ليبيا مش مستهلكة و جديدة نوعا ما ومع التسويق والتعريف بالمنتج حتتعود عليه الناس وتستعمله ويصبح عنده سوق.


هذا حد معرفتي الشخصية بالموضوع حسب ما قريت و جربته حتى شخصيا ككمية بسيطة بالمنزل باستعمال قشور الخضرة و نباتات من جنان الحوش و تبن البحر و الرملة و عيدان زيتون و ورق الشجر.


و ممكن لو تبحث ع الموضوع او تطرحه تلاقي افكار اكثر او حتى حد راغب بتمويل المشروع هذا او يستدل بيه لاقامته،  و ان شا الله في ميزان حسناتنا و حسناتك.


للأستاذ : Rami Ben Wali


الرئيسية


تعليقات
* لن يتم نشر هذا البريد الإلكتروني على الموقع.